Parochievernieuwing

Donderdag 24 en vrijdag 25 maart 2022

gepubliceerd: zondag, 27 maart 2022
Parochianen uit parochie Gouda en Schoonhoven / Haastrecht, pastoor Van Klaveren en met father Mellon, tweede van rechts in de onderste rij
In de organisatie ruim 100 vrijwilligers, o.a. Camille Stouthart in de catering
Parochievernieuwing

De con­fe­ren­tie over pa­ro­chie­ver­nieu­wing, met ruim 700 deel­ne­mers waar­on­der tien­tal­len pries­ters en meer­dere bis­schop­pen, vond plaats in Breda.

Na twee keer uitstel was het afgelopen week zover. De Canadese pries­ter father Mallon kwam naar Neder­land voor de con­fe­ren­tie over de Missio­naire Pa­ro­chie. Dit allemaal naar aan­lei­ding van zijn erva­ringen in zijn eigen pa­ro­chie waarover hij een boek schreef dat o.a. ook in het Neder­lands is uitge­ge­ven; “Als God renoveert”, met als onderti­tel, “van on­der­houd naar bloei”.

In het verle­den func­tio­neerde de pa­ro­chie in een over­we­gend chris­te­lijke cultuur, waar men van­zelf­spre­kend in deze Kerk opgroeide. In de afgelopen decennia is de wereld echter gron­dig veran­derd. De cijfers van aantallen ker­ke­lijke hu­we­lij­ken, dopen, com­mu­ni­cantjes, vor­me­lin­gen en uit­vaar­ten spreken voor zich. Als de dalende lijn zich doorzet, zijn er over een aantal jaren in veel pa­ro­chie­ge­meen­schappen niet voldoende gelo­vi­gen die de vie­rin­gen en de Kerk kunnen ver­zorgen/onder­hou­den. Voor de Kerk breekt een nieuw tijdperk aan.

Jezus gaf de opdracht: “Gaat dus en maakt alle volkeren tot Mijn leer­lin­gen” Mt. 28,19

Een missio­naire pa­ro­chie herontdekt haar oor­spron­ke­lijke opdracht, die elke gedoopte van Jezus ont­vangt, om de Blijde Bood­schap te ver­kon­di­gen aan wie Hem nog niet kennen. Vertrouwend op de hulp van de heilige Geest, wor­den ze ‘missio­naire’ leer­lin­gen die hun leven lang blijven groeien in geloof en dienst­baar­heid. Ze nodigen anderen uit naar een verwel­ko­mende ge­meen­schap, opdat ook zij Jezus per­soon­lijk kunnen ont­moe­ten.

Father Mallon biedt een aanpak

In een plenair pro­gram­ma en een tiental seminars wer­den de deel­ne­mers bevraagd, geïn­for­meerd, uitgedaagd, bemoe­digd, geïnspireerd en aan het werk gezet. Samen zingen, samen bid­den, de Eucha­ris­tie vieren etc. het was een feest dat je alle gelo­vi­gen toewenst. Op de speciale web­si­te vindt u links naar enkele inlei­dingen van father Mallon en de vie­ring van de H.Mis.

Droom voor de pa­ro­chie

Vanuit de pa­ro­chie St. Jan de Doper en pa­ro­chies Schoon­hoven/Haas­trecht waren we aanwe­zig!
Pa­ro­chie St. Jan de Doper, is al ‘aan de slag’ met de Missio­naire Pa­ro­chie. Het geven van o.a. de alpha­cur­sus, als middel om mensen leer­lin­gen van Jezus te maken, is al opgepakt. Linda de Graaf gaf haar mede­wer­king aan een seminar ‘Ver­schil­lende gene­ra­ties verbin­den als leer­lin­gen van Jezus’, door te spreken over de anker­zon­dagen die eens in de maand in Gouda plaats­vin­den.

Het waren een zeer in­spi­re­rende dagen, waar we blij en ‘opgela­den’ (vol van de H. Geest) van ver­trok­ken. Dat kan in de pa­ro­chies niet onopgemerkt blijven! U ziet op de foto een opschrift boven de wolk: mijn droom voor de pa­ro­chie...

Dromen zijn vol van hoop en men kan zeggen dat ze ‘niet rea­lis­tisch’ zijn. Father Mellon spoorde aan grote dromen te dromen al gaf hij ook aan dat ver­an­de­ringen (enkele) jaren duren. Maar als we niet dromen, onder­schatten we wat God ons wil geven en onder­schatten we de kracht van de H. Geest.

Wordt ver­volgd!

Wat is een missio­naire pa­ro­chie?

Een mooie ‘info­gra­phic’ van wat een misisonaire pa­ro­chie is, vindt u hier: